تعمیرات و اموزش و فروش
تعمیرات و اموزش و فروش

تعمیرات و اموزش و فروش

تکنولوژی نانو متری در پردازنده ها چیست ؟

گر پیگیر خبر های تکنولوژی باشید قطعا 1 بار هم که شده اصطلاح 32 نانومتری یا 45 نانو متری به گوشتان خورده . برای مثال دیدید در اخبار : "پردازنده های اینتل با معماری 32 نانومتری در راهند " اما واقعا این عدد و ارقام و نانو و از کجا آمدند ؟

  مسلما هر چیزی که در ابعاد بزرگ تولید می شود ، هزینه بیشتری را برای تولید کننده و در نهایت مصرف کننده به همراه خواهد داشت . منظور از ابعاد در اینجا ابعاد یکی از محصولات مثلا 1 عدد پردازنده می باشد . ابعاد بیشتر یعنی مواد خام بیشتر ، فضای بیشتر ، گرمای بیشتر و ... از این رو تمام تلاش بشر از ابتدای پروسه صنعتی شدن دنیا بر این بوده که حجم محصولات تولیدی را کم کند . پردازنده ها نیز شامل این رویه شدند . روز به روز اندازه انها کوچک و کوچکتر می شد .   
پردازنده ها برای مثال از 700 میلیون ترانزیستور تشکیل شده اند این ترانزیستور ها به صورت خیلی فشرده و نزدیک به هم و همچنین ابعاد بسیار بسیار ریز روی ویفر قرار گرفته اند . در اکثر پردازنده ها از ترانزیستور های مسفت  ( Mosfet ) استفاده می شود . این ترانزیستور ها از 3 پایه درین ، سورس و گیت تشکیل شده اند . گیت ناحیه ای است بین پایه های سورس و درین . 
کار این ترانزیستور ها اغلب سوئیچ بین صفر و یک است در واقع حکم یک کلید را دارند . تعداد بالای ترانزیستور ها در یک پردازنده به لطف تکنولوژی نانو میسر شده . نانو یعنی 10 به توان منفی 9 به عبارت دیگر یعنی 1 تقسیم بر 1 میلیارد باز به عبارت دیگر یعنی خطوط میلی متر روی خط کش را به یک میلیون قسمت تقسیم کنید ( تصورش بیشتر وحشتناکه تا جالب ) . وقتی می گوییم در فلان پردازنده از معماری 45 نانو متری استفاده شده یعنی سایز ترانزیستور ها در آن پردازنده 45 نانو متر است . تعجب می کنید ؟ جالب اینجاست که 45 نانومتر چیزی نیست ، قرار است روزی در سال 2020 ابعاد این ترانزیستور ها به 5 نانو متر برسد !     
حال در برخی منابع برای مثال 45 نانو متر را به فاصله بین پایه های درین و سورس ارجاع می دهند . در هر صورت مهم اینه که این عدد آنقدر کوچک است که میلیون ها ترانزیستور را در یک CPU به ابعاد 2 یا 3 سانتی متر مربع جای می دهد .این تکنولوژی ابتدا در پردازنده های اینتل و IBM دیده شد و بعد از آن شرکت AMD ( رقیب اینتل ) نیز دست به کار شد و پردازنده های مبتنی بر معماری نانو متری را روانه بازار کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.